Wystawa „Monstra i cudowności”

10 maja–30 czerwca 2024

Zapraszamy serdecznie na wernisaż wystawy „Monstra i cudowności” 9 maja 2024 o godz.18.00 do sali wystawowej BUW ( poziom 0).

Biblioteka Uniwersytecka zaprasza do gabinetu osobliwości!
Wystawa „Monstra i cudowności” wzięła swoją nazwę od tytułu jednego z rozdziałów dzieła Opera chirurgica Ambrosii Paraei Galliarum Regis Primarii et Parisiensis Chirurgi autorstwa Ambroise’a Paré (1510-1590) pt. De monstris et prodigiis czyli „O potworach i cudownościach”. W rozdziale tym obok opisów i ilustracji anomalii anatomicznych i potwornych skutków chorób, znalazły się przedstawienia tego, co dziś określilibyśmy mianem „cudów natury” – jak niezwykłe zwierzęta z morskich głębin. Ujęcie tych dwóch skrajności w jednym rozdziale traktatu poświęconego anatomii, można interpretować z jednej strony jako przejaw braków w ówczesnej wiedzy naukowej, z drugiej – jako świadectwo niepohamowanej ciekawości, bez której wszak uzupełnienie tej wiedzy nie byłoby możliwe. Fascynacja światem i próby jego zrozumienia uzyskiwały dwojakie odzwierciedlenie: w legendach, mitach i zabobonach, lecz także w badaniach, które legły u podstaw dzisiejszej nauki. Te skrajności i ambiwalencje dostrzeżemy także w pracach artystek i artysty, prezentowanych na wystawie. Poznamy cztery postawy twórcze, które połączył zachwyt nad sztuką dawną. Łączy je również podziw dla czasów, kiedy to co fantastyczne i naukowe znajdowało równouprawnienie w gabinetach kolekcjonerów, władców i artystów. Zapraszamy do zagłębienia się w eklektyczny świat monstrów i cudów, piękna i makabry, fantazji i wiedzy.

O artystach:

prof. Agnieszka Cieślińska-Kawecka

Profesor dr hab. sztuk plastycznych, artysta grafik. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w 1991 roku. Obecnie prowadzi Interdyscyplinarną Pracownię Technik Klasycznych w Katedrze Grafiki Warsztatowej rodzimej uczelni. (Od 2015) roku prezes Zarządu Fundacji Stypendia i Nagrody im. Tadeusza Kulisiewicza.
Laureatka wielu nagród krajowych i międzynarodowych m in.: Nagroda Kochi International Triennial Exhibition of Prints, Japonia (2006); nagroda The Naka -Tosa Museum of Art., Japonia (2009);
Jej twórczość graficzna wpisuje się w nurt figuratywny, eksploatujący wątki inspirowane sztuką czasów średniowiecza i renesansu. Agnieszka Cieślińska- Kawecka czerpie artystyczne inspiracje ze starodrukowych zielników czy ilustrowanych traktatów botanicznych. W treściach jej grafik widoczne są odniesienia do tradycyjnych sposobów przedstawiania transcendencji i podziw dla fantazji artystów dawnych w zakresie ilustrowania istot i pojęć metafizycznych. W swoich dziełach artystka wykorzystuje głównie klasyczne techniki warsztatu graficznego.

Kimba Frances Kerner

urodzona w Ameryce artystka mieszkająca w Polsce. Korzystając z różnych mediów, przeplata tematy psychologii, narracji i animizmu. Zajmuje się grafiką i ceramiką, które łączy w zawiły sposób. Uzyskując tytuł licencjata w Parson’s School of Design, artystka obecnie kończy doktorat na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od początku fascynowały ją starożytne kultury. W swojej pracy zagłębia się w psychikę, skupiając się na metaforach i wzorach, poszukując sensu ich istnienia. W 2019 roku otrzymała pierwszą nagrodę Fundacji Tadeusza Kulisiewicza. Została finalistą Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach w 2021. W roku 2023 miała wystawę indywidualną w Miejscu Projektów Zachęty, a w 2024  w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze. Mówi:

Dzieciństwo uważam za najbardziej wpływowy okres w moim życiu. Poprzez cudowne historie i przygody pozostaję w tym czasie. Bajki, święte teksty i pseudonaukowe traktaty z całego świata fascynują mnie i nieustannie je zgłębiam w swojej praktyce artystycznej. Moja sztuka odnosi się do tych głęboko zakorzenionych pobożności, które posiadamy jako gatunek, misternie wplecionych w moje własne doświadczenia psychologiczne. Każdy utwór zawiera określoną historię, która ukazuje się widzowi warstwa po warstwie, jak powoli przywoływane wspomnienie. Naszymi najbliższymi towarzyszami są bestie ukryte w towarzystwie naszego cienia. „Alchemiczne Transformacje” to porcelanowe rzeźby z rysunkami łączącymi elementy ze Zwoju Ripleya, traktatu alchemicznego z XV wieku. Zwój zawiera tajemniczą receptę na stworzenie kamienia filozoficznego. Nikt nie wie na pewno, co oznaczają te tajemnicze ilustracje i zostały one celowo zasłonięte, aby niewtajemniczeni nie mogli rozwikłać ich definicji.

Moje zgłębianie tajemniczości zwoju poprowadziło moje pióro ścieżką strumienia świadomości – horror vacui. Składając hołd tajemnicy użyłam treści mojej osobistej symboliki. Nikt nie ma pewności co oznaczają – w takim samym stopniu jak słynny zwój. Towarzyszące rysunkom rzeźby ukazują elementy ciała ludzkiego w różnych stadiach przemiany, ponieważ alchemiczna podróż, jak to ujął Carl Jung, jest także metaforą przemiany duszy i ego.

Weronika Bielecka

Graficzka, malarka, studentka V roku studiów magisterskich na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jej prace można było oglądać m.in. w Muzeum Literatury w Warszawie im. Adama Mickiewicza i  w Nizio Galeria. Od pięciu lat zajmuje się nauczaniem rysunku, malarstwa i technik graficznych. Swoje prace opiera o zagadnienia medyczne i psychologiczne, zgłębiając terapeutyczne działanie sztuki.
Na wystawie będzie prezentowana, po oficjalnej obronie, praca dyplomowa pt. “Cadavre – teatr anatomiczny” realizowana w pracowni interdyscyplinarnej technik klasycznych pod opieką prof. Agnieszki Cieślińskiej-Kaweckiej.

Marcin Laszczkowski

Ukończył studia z historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się grafiką, malarstwem oraz designem. W jego pracach powracają nawiązania do sztuki dawnej, obecne zarówno w ich warstwie formalnej, jak treściowej i ikonograficznej. W latach 2022/23 zapoczątkował cykle malarskie i graficzne, zatytułowane No Quarter i Homo monstrosus, podejmujące problematykę poznawczych kompetencji człowieka, które autor postrzega jako ograniczone i zdominowane przez schematy myślowe.
Jest autorem serii wideo-instalacji pt. Cosmographia, poświęconych tematyce nauki i wiedzy, w kontekście badań kosmosu i rozwoju jego eksploracji.
Na jego pracę ma wpływ zainteresowanie naukami przyrodniczymi oraz kolekcjonerstwo dawnej grafiki, naturaliów i osobliwości, któremu oddaje się od przeszło ćwierci wieku.
Od wielu lat jest związany z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie, dla której tworzy plakaty kulturalne i inne materiały z zakresu grafiki użytkowej.

Wystawa została zorganizowana w ramach autorskiego cyklu BUW pt. ”Artyści w bibliotece”.
Organizator: Oddział Promocji, Wystaw i Współpracy BUW

Zapraszamy!

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).