Koncerty lipcowe w BUW

3 i 24 lipca 2019, godz.19.00

Zapraszamy na koncerty 12. edycji Lipcowych koncertów w BUW!

3 lipca: DUO KOMEDA – koncert muzyki filmowej Krzysztofa Komedy z okazji 50. rocznicy śmierci Kompozytora (1931-1969)

Informacja o koncercie

Wykonawcy:
Lena Ledoff (fortepian)
Olga Maroszek (kontralt)
Przemysław Dąbrowski (słowo)

3 lipca, godz.19.00, hol katalogowy

Program koncertu:

  1. Mini suita na podstawie utworów „Roman II”, „Rosemary’s baby”, „Szara kolęda” i „Crazy  girl” K. Komedy
  2. K. Komeda/A. Osiecka – „Nim wstanie dzień”
  3. K. Komeda/W. Młynarski – „Samotne wyspy serc”
  4. K. Komeda – „Moja ballada”
  5. K. Komeda/W. Młynarski – „Kołysanka”
  6. K. Komeda/A. Osiecka – „Ja nie chcę spać”
  7. K. Komeda – „Canzone”
  8. Mini suita na podstawie utworów: „Ballad for Bernt”, „Kattorna” oraz „Dwoje ludzi z szafą” K. Komedy
  9. K. Komeda/W. Młynarski – „Pan Krzyś”

Usłyszymy także fragmenty wspomnień Zofii Komedowej, Romana Polańskiego, książki Magdaleny Grzebałkowskiej „Komeda. Osobiste życie jazzu” i „Campo di Fiori” Czesława Miłosza w interpretacji Przemysława Dąbrowskiego.

Koncertowi będzie towarzyszył pokaz rękopisów partytur muzyki filmowej Krzysztofa Komedy przechowywanych w Archiwum Kompozytorów Polskich przy Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW.

Bezpłatne wejściówki będą dystrybuowane w BUW przed wejściem dla czytelników:

  • 1 lipca w godz.12.00-14.00
  • 2 lipca w godz.14.00-16.00
  • 3 lipca w godz.17.00-19.00

Lena Ledoff – urodziła się w St. Petersburgu. Jest absolwentką wydziału fortepianowego Akademii Muzycznej w Woroneżu. W 1994 r. na stałe zamieszkała w Polsce. Występuje z koncertami  w oryginalny sposób łącząc muzykę klasyczną i jazzową, komponuje muzykę dla teatru, jest autorką projektów muzycznych, sztuk teatralnych i utworów literackich. Występowała na scenach Paryża, Toronto, Pragi, Bratysławy, Kijowa, St. Petersburga, Irkucka, Ottawy, Montrealu, Lwowa, Budapesztu, Warszawy i wielu polskich miast. W 2010 r. została stypendystką Prezydenta Miasta St. Warszawy. Brała udział w wielu festiwalach jazzowych w kraju i za granicą. Nagrała pięć płyt z muzyką jazzową. Jako kompozytor i muzyk współpracuje z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Olga Maroszek – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi. Solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Krakowską, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie i Polskim Ośrodkiem Społeczno-Kulturalnym w Londynie. Na XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2009 roku zdobyła nagrodę specjalną; w 2010 zdobyła I Nagrodę oraz Wyróżnienie na XII Konkursie w Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach. W 2010 roku wraz z pianistką Julią Laskowską uzyskała I Nagrodę na XVII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. W roku 2009/2010 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2010 przyznano jej stypendium Marszałka Województwa Łódzkiego. Prowadzi działalność koncertową z różnorodnym repertuarem na terenie całego kraju.

Przemysław Dąbrowski – absolwent Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Aktor Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Wokalista, reżyser, autor tłumaczeń, wierszy i adaptacji.  Ma na koncie ponad 70 ról teatralnych i około 40 filmów i seriali telewizyjnych.

24 lipca: Ludomir Michał Rogowski in memoriam – koncert kompozytorski z okazji 65. rocznicy śmierci Kompozytora (1881-1954)

Wykonawcy:
Dorota Całek (sopran)
Urszula Świerczyńska (fortepian)
Justyna Górska (altówka)

24 lipca, godz.19.00, sala im. S. B. Lindego

Program koncertu:

  1. Tańce polskie z XVI i XVII wieku
  2. Ballada c-moll (1903)
  3. Idylla
  4. Odgłosy rodzinnych stron

Justyna Górska – altówka, Urszula Świerczyńska – fortepian

  1. Trzy poematy do sł. Yuan Tseu- Ts’ai (1926)
  2. Trzy pieśni do słów S. Długosza (1936)
    • Twego głosu moja dusza czeka
    • Przyszły słowa
    • Siedzę myśląc o tobie i piszę

Dorota Całek – sopran, Urszula Świerczyńska – fortepian

  1. Sonata gmoll (II wersja, 1917)

Urszula Świerczyńska -fortepian

8. Andele svety sł. L. M. Rogowski

9. Kołysanka, sł. L M. Rogowski

10. Cantilenka, sł. Z. Kleszczyński

11. Tobie niedobrze jest, mnie źle , sł. L. Rogowska

Dorota Całek – sopran, Urszula Świerczyńska – fortepian

12. Six Preludes wyd. Roudanez (Paryż, 1916)

13. Propos serieux et plaisants (Bruksela, 1921)

Urszula Świerczyńska – fortepian

14. Serenada na głos, skrzypce i fortepian sł. Natalie Clifford-Barney wyd. Roudanez (Paryż 1917)

Wydarzenia towarzyszące koncertowi:

  • pokaz cennych rękopisów, listów i zdjęć ze spuścizny Ludomira Michała Rogowskiego przechowywanej w Archiwum Kompozytorów Polskich przy Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW
    24 lipca, w przerwie koncertu, sala im. S. B. Lindego
  • prelekcja poświęcona fascynującej sylwetce i działalności Kompozytora. Wygłosi ją jego biografka, Urszula Dzierżawska-Bukowska – dziennikarka, slawistka, tłumaczka z języka czeskiego, słowackiego, bośniackiego, przez wiele lat pełniąca funkcję radcy kulturalnego w ambasadzie Polski w Zagrzebiu. Jest autorką m.in. książki „Rogowski o Dubrowniku, Dubrowniczanie o Rogowskim”. (Chorwacja była bowiem drugą ojczyzną bohatera koncertu.)
    24 lipca, godz.18.00, sala im. S. B. Lindego

Bezpłatne wejściówki będą dystrybuowane w BUW przed wejściem dla czytelników:
24 lipca w godz.17.00-19.00

Urszula Świerczyńska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Joanny Domańskiej i Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Zdzisławy Rychlewskiej. Członek Towarzystwa im. Mariana Sawy oraz Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Koncertowała w kraju i za granicą, na festiwalach o zasięgu międzynarodowym, występując w charakterze akompaniatorki oraz solistki w Niemczech, Czechach, Francji i Szwajcarii. Pasjonuje się odkrywaniem zapomnianej muzyki polskiej (np. Ludomira Michała Rogowskiego, Aleksandra Zarzyckiego). Pianistka posiada w swym dorobku nagrania radiowe oraz telewizyjne, liczne prawykonania muzyki polskiej, udział w konferencjach naukowych oraz publikację dotyczącą analizy etiud fortepianowych Fryderyka Chopina i Mariana Sawy (Chopin University Press). Twórczości muzycznej Ludomira Michała Rogowskiego poświęciła swoje dwie prace magisterskie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach: na Wydziale II Wokalno-Instrumentalnym i na Wydziale I Kompozycji, Teorii i Edukacji Muzycznej.

Justyna Górska – ukończyła studia na białostockim Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie gry na skrzypcach w klasie prof. Stanisława Kuka, a także w klasie altówki prof. Piotra Reicherta oraz dr. Radosława Kopera, otrzymując dyplom z oceną celującą. W ramach stypendium Erasmus odbyła roczne studia altowiolistyczne na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Wolfganga Klosa oraz as. Urlicha Schönauera. Jest również absolwentką Studium Muzyki Dawnej UMFC w Warszawie, prowadzonego przez dr hab. Agatę Sapiechę. Studiowała także Muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Swoją edukację uzupełniała na solowych, kameralnych oraz orkiestrowych kursach i seminariach w kraju i za granicą. Współpracując m.in. z Baltic Youth Philharmonic czy Junge Philharmonie Wien koncertowała w Austrii, Niemczech, Grecji, Szwecji, Danii, Włoszech, Rosji. Stale angażuje się w różnorodne projekty muzyczne zarówno jako skrzypaczka jak i altowiolistka.

Dorota Całek – śpiewaczka (sopran) i pedagog. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego AMFC w Warszawie. Doktor habilitowany sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Z zespołem tego teatru występowała w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Współpracowała z Teatrem Roma w Warszawie (Diana w Orfeuszu w piekle J. J. Offenbacha) i Operą Bałtycką w Gdańsku (Hrabina w Weselu Figara W. A. Mozarta). Koncertuje w repertuarze pieśniarskim i oratoryjnym. Występowała m.in. w Studio S1 w Warszawie i Filharmonii Narodowej oraz w filharmoniach: Krakowskiej, Lubelskiej i Kaliskiej, a także na Litwie, Białorusi, Ukrainie, w Rosji i Turcji. Pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (UAM w Poznaniu), prowadząc zajęcia z emisji głosu, oraz na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie uczy emisji głosu na specjalizacji nauczycielskiej.


Organizator:
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

Współpraca:
Stowarzyszenie Opieki nad Spuścizną Krzysztofa Komedy
Fundacja Muzeum Jazzu

Organizację 12. edycji Lipcowych koncertów w BUW dofinansowano ze środków Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego.

Zapraszamy!

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).