Koncert twórczości Joachima Olkuśnika

Uwaga! To jest wpis archiwalny.
Bieżące wydarzenia są dostępne tutaj.
30 września 2018 r., godz. 17

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie oraz Wydawnictwo Pani Twardowska
zapraszają na koncert twórczości Joachima Olkuśnika
z okazji 10-lecia śmierci kompozytora
oraz uroczystego przekazania jego spuścizny przez Rodzinę do Gabinetu Zbiorów Muzycznych BUW.

Niedziela, 30 września, godz. 17.00
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66
Sala im. Lindego (316, III p.)

Program

Wspomnienie o Joachimie Olkuśniku – Romuald Twardowski
Epizody na 2 wiolonczele
Anna Wróbel, Andrzej Wróbel – wiolonczela
Cisza wieczorna do słów L. Staffa z cyklu: Obrazy z przeszłości
Dorota Całek – sopran, Edward Wolanin – fortepian
Toccata e Arioso per chitarra solo
Jan Kasprzyk – gitara
Limeryki i Aforyzmy – fragmenty czyta Patryk Pawlak
Tre impressioni per piano forte
Edward Wolanin – fortepian
W kapuścinie, Znowu niebo deszczem płacze – piosenki do słów W. Ścisłowskiego
Dorota Całek – sopran, Edward Wolanin – fortepian
Limeryki i Aforyzmy – fragmenty czyta Patryk Pawlak
Walc z Moulin rouge do słów Jana Gałkowskiego
Dorota Całek – sopran, Edward Wolanin – fortepian

Joachim Olkuśnik – kompozytor, publicysta i działacz muzyczny. Urodził się 27 marca 1927 roku w Kostrzynie. Kompozycję studiował pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego w PWSM w Warszawie, dyplom uzyskał w roku 1960.

Od najwcześniejszych lat swojej działalności kompozytorskiej zajmował się także publicystyką w czasopismach muzycznych, literackich i audycjach radiowych. W latach 1962-70 był redaktorem w Naczelnej Redakcji Polskiego Radia, a w latach 1974-85 redaktorem naczelnym Wydawnictwa Muzycznego Agencji Autorskiej.
Za ważny okres w swojej biografii uważał lata 1957-62, kiedy wspólnie z młodymi wówczas kompozytorami: J. Fotkiem, B. Konowalskim, Z. Penherskim i R. Twardowskim oraz debiutującymi w tamtym czasie poetami: I. Iredyńskim, R. Śliwonikiem, S. Grochowiakiem, utworzył grupę artystyczną „Camerata”, skupioną wokół dwutygodnika „Współczesność”.
Wpływ tego okresu widoczny jest w utworach Olkuśnika, np. Liryki na baryton i orkiestrę do słów R. Śliwonika, cykl pieśni Rozbieranie do snu na baryton i fortepian do słów S. Grochowiaka.
W jego dorobku kompozytorskim przeważają utwory kameralne. Były one wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą.
Ważniejsze utwory: Musica concertante na obój i smyczki (1973), Koncert fortepianowy (1988), Obrazy z przeszłości na sopran i fortepian do słów poetów polskich (1985), Kwartet smyczkowy (1962), Trzy bagatele na flet i harfę (1990), Preludium i Passacaglia na organy (1997), Epigramy na fortepian (2001).

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).