Zasady działania BUW
Bieżące aktualności są dostępne tutaj.
Zasady ogólne
- Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, zwana dalej BUW, w organizacji obsługi czytelników podczas epidemii COVID-19 uwzględnia zalecenia GIS, Ministerstwa Zdrowia, Biblioteki Narodowej oraz IFLA (International Federation of Libraries’ Associations and Institutions), jak również wewnętrzne przepisy Uniwersytetu Warszawskiego
- Celem nadrzędnym podjętych działań jest umożliwienie korzystania ze zbiorów i usług BUW w sposób zapewniający bezpieczeństwo czytelników i pracowników BUW.
- Szczegółowe zasady zachowania się w BUW regulują Przepisy Porządkowe z dn. 30.09.2020, aktualizacja z dn. 28.03.2022.
Bezpieczeństwo czytelników BUW
- Czytelnicy zobowiązani są do stosowania zaleceń GIS oraz przestrzegania zaleceń dopuszczalnej liczby osób w pomieszczeniach BUW
- do BUW mogą wchodzić wyłącznie użytkownicy posiadający ważne konto biblioteczne oraz kartę biblioteczną, którą skanują na czytnikach przy wejściu do Biblioteki;
- stanowisko Zapisów jest zlokalizowane w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej.
- na stronie www BUW oraz przy wejściu do BUW prezentowana jest bieżąca liczba użytkowników w BUW
Zasady organizacji działania BUW
- Przywrócone są wszystkie usługi świadczone przez BUW.
- Sprawy niewymagające pobytu w Bibliotece i/lub bezpośredniego kontaktu z pracownikami BUW należy załatwiać online lub telefonicznie.
- Zaleca się korzystanie z trezora do zwrotu książek oraz selfczeków (również w przypadku opłat za przetrzymanie wypożyczonych zbiorów). Zobacz filmik Jak działają selfczeki w BUW?
Godziny otwarcia
Biblioteka jest otwarta:
poniedziałek – sobota | 8-22 |
niedziela | 15-20 (Informatorium jest czynne) |
Tryb bezobsługowy:
- poniedziałek – sobota 8-9, 21-22,
- niedziela w godz. 15-20.
W trybie bezobsługowym:
- Z BUW mogą korzystać tylko osoby posiadające ważną kartę biblioteczną.
- Zapisy, Informacja Wstępna, Informatorium, Czytelnia i Wypożyczalnia są nieczynne.
- Nie można zakładać ani przedłużać konta bibliotecznego oraz dokonywać rozliczeń.
- Nie można odbierać książek zamówionych z Magazynu do Wypożyczalni i Czytelni oraz kluczyków do kabin pracy indywidualnej.
- W selfczekach można wypożyczać książki jedynie z WD, prolongować termin zwrotu oraz opłacać karę.
- Można zwracać wypożyczone książki do trezora albo przez selfczeki.
- Do dyspozycji czytelników są Wolny Dostęp, WiFi (BUW.Hotspot), e-zbiory.
Informacja:
- Informatorium (tel. 22 55 25 178/179, e-mail: informacja.buw@uw.edu.pl),
-
- poniedziałek – sobota 9-21,
- niedziela 15-20.
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
- Czat Zapytaj Bibliotekarza (poniedziałek – piątek 9-21),
- Profil FB.
- Informacja Wstępna (tel. 22 55 25 025) – sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej:
- poniedziałek – sobota 9-21.
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba (w pomieszczeniu maksymalnie 2).
Zapisy – sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej:
- poniedziałek – sobota 9-21.
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba (w pomieszczeniu maksymalnie 2).
Wypożyczalnia
- poniedziałek – sobota 9-21.
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
Selfczeki (poziom 1)
- poniedziałek – sobota 8-22,
- niedziela 15-20.
Uwaga! Wypożycza się na nich tylko książki z Wolnego Dostępu. Przy selfczeku może przebywać wyłącznie jedna osoba.
Trezor – 24/7
BUWialnia (poziom 1)
Czytelnia do rodziców z dziećmi jest czynna w godz. otwarcia Informatorium:
- poniedziałek – sobota 9-21,
- niedziela 15-20.
Czytelnia (poziom 2)
- poniedziałek – sobota 9-21.
Uwaga!
- Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
- Materiały zamówione z Magazynu należy zwrócić najpóźniej 30 minut przed zamknięciem Biblioteki.
Lokalizacja Czytelni na mapie poniżej
Gabinety Zbiorów Specjalnych:
-
- Uprzejmie prosimy o mailowe lub telefoniczne uzgodnienie terminu odwiedzin w czytelniach gabinetów zbiorów specjalnych z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem (Godziny otwarcia).
- Użytkownicy Gabinetów są zobowiązani także do posiadania ważnych kart bibliotecznych i stosowania się do ograniczenia liczby jednoczesnych użytkowników w BUW.
Konta biblioteczne i zapisy
- Zostały wznowione na miejscu w Bibliotece zapisy osób spoza UW oraz studentów, doktorantów i pracowników UW, nie posiadających ELS/ELD/ELP/ELN.
- Konta czytelników korzystających z BUW w ramach programu BiblioWawa są aktualizowane wg zasad opisanych na stronie.
- Studenci, doktoranci i pracownicy UW, którzy posiadają ELS, ELD, ELP i ELN albo mają uruchomioną aplikację Mobilny USOS, mogą zdalnie aktywować swoje konto biblioteczne.
- Szczegółowe informacje i linki do aktywacji znajdują się w zakładce Zapisy na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/jak-korzystac/
- Uwaga! Procedura zdalnej aktywacji i/lub aktualizacji konta czytelnika dostępna jest tylko dla studentów, doktorantów i pracowników UW z wprowadzonym do USOS kompletem danych.
- Hasło do aktualnego konta bibliotecznego można odzyskać poprzez opcję „Zapomniałeś hasła” dostępną pod panelem logowania do konta bibliotecznego (Film instruktażowy, Instrukcja odzyskania hasła).
- Studenci UW, którzy posiadają aplikację Mobilny USOS uruchomioną na smartfonie z obsługą NFC mogą już używać jej jako karty bibliotecznej SBI UW: na stanowisku wejściowym do BUW, w wypożyczalni, w czytelni oraz przy korzystaniu z selfczeków. Uwaga! Aplikacja Mobilny Usos nie działa na telefonach iPhone.
- Studenci i słuchacze studiów podyplomowych, doktoranci i pracownicy UW, nieposiadający kart ELS/ELD/ELP/ELN oraz aplikacji Mobilny USOS oraz osoby spoza Uniwersytetu Warszawskiego mogą założyć konto biblioteczne w BUW na stanowisku Zapisów (sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej).
- Prośby dotyczące założenia kont kaucyjnych należy zgłaszać na adres email: reklamacje.buw@uw.edu.pl
- Członkowie Klubu Absolwentów UW mogą aktywować swoją kartę członkowską jako kartę biblioteczną zdalnie (szczegółowe informacje i link do aktywacji w zakładce Zapisy na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/jak-korzystac/) lub na stanowisku Zapisów (sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej).
- Bilety jednodniowe nie są wydawane.
Zasady zamówień i wypożyczeń
- Książki można wypożyczać w selfczekach lub w Wypożyczalni na poziomie 1.
- Obowiązują następujące limity wypożyczeń:
- do 20 wol. na 90 dni – pracownicy i doktoranci Uniwersytetu Warszawskiego;
- do 15 wol. na 60 dni – profesorowie i doktorzy habilitowani spoza Uniwersytetu Warszawskiego, legitymujący się ważnym dokumentem tożsamości wydanym w Polsce;
- do 10 wol. na 30 dni – studenci i słuchacze wszystkich studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, realizowanych na Uniwersytecie Warszawskim;
- do 3 wol. na 30 dni – pozostali użytkownicy indywidualni posiadający uprawnienia do wypożyczeń.
- do 20 wol. na 30 dni – biblioteki jednostek organizacyjnych UW.
- do 10 wol. na 30 dni – inne biblioteki i instytucje krajowe.
- Zamówienia na książki z Magazynu można składać po zalogowaniu się do katalogu online bibliotek UW:
- do logowania służy nr karty bibliotecznej, nr ELS / ELD / ELP (umieszczony pod kodem kreskowym) oraz hasło (zob. film instruktażowy pokazujący jak odzyskać hasło do konta bibliotecznego).
- Tryb realizacji zamówień:
-
- zamówienia składane od poniedziałku do soboty do godz. 20 – realizowane są tego samego dnia,
- zamówienia składane od poniedziałku do piatku po godz. 20 – realizowane sa w dniu następnym,
- zamówienia składane w soboty po godz. 20 i w niedziele – realizowane są w poniedziałek.
-
- Czas realizacji zamówienia – około 1 godz.
- Zamówione książki należy odebrać w Wypożyczalni i Czytelni w ciągu pięciu dni od dnia realizacji zamówienia.
- Materiały zamówione z Magazynu do Czytelni należy zwrócić najpóźniej 30 minut przed zamknięciem Biblioteki.
Prolongaty
- Można prolongować termin zwrotu wypożyczonej książki nie wcześniej niż na 14 dni przed jego upływem, gdy spełnione są następujące warunki:
- nie upłynął termin zwrotu tego egzemplarza albo innej pozycji, która znajduje się na koncie bibliotecznym użytkownika,
- nie upłynął termin ważności konta,
- na koncie nie ma zaległych opłat,
- inny czytelnik nie zarezerwował tego egzemplarza.
- Dokonać prolongaty można online, na selfczeku lub po zgłoszeniu się osobiście w Wypożyczalni.
- Niezależnie od uprawnień użytkownika książkę można prolongować z rzędu nie więcej niż pięć razy, każdorazowo na 30 dni od daty dokonania prolongaty, z wyjątkiem książek wypożyczanych na okresy krótsze, których termin prolongaty jest zgodny z ich terminem wypożyczenia.
Rezerwacja wypożyczonej książki
- Jeśli książka jest wypożyczona przez innego czytelnika, można ją zarezerwować. Zobacz instrukcję.
- Kiedy książka zostanie zwrócona, jej status na koncie z „W toku” zmieni się na „Do odbioru”, a czytelnik otrzyma e-mail z informacją o możliwości odbioru książki.
- Książki z rezerwacji czekają na odbiór w Wypożyczalni przez 5 dni.
Zwroty
Uwaga!
- Zwrotów książek można dokonywać:
- poprzez wrzucenie ich do trezora, znajdującego się przed wejściem głównym BUW,
- książki z trezora są wyjmowane w godzinach pracy Wypożyczalni co godzinę; ostatni raz są wyjmowane na godzinę przed zamknięciem Wypożyczalni,
- Uwaga! Prosimy nie wrzucać do trezora Kindli oraz książek wypożyczonych z bibliotek wydziałowych! W sprawie zwrotu tych książek prosimy o kontakt z konkretną biblioteką. BUW nie będzie pośredniczył w zwrocie takich książek.
- w selfczekach na poziomie 1,
- osobiście przy wypożyczaniu kolejnych książek w Wypożyczalni,
- poprzez odesłanie książek pocztą na własny koszt na adres BUW (ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa) z dopiskiem „Wypożyczalnia Miejscowa”. Przy zwrocie brany jest pod uwagę dzień dostarczenia przesyłki do Biblioteki, a nie data wysyłki.
- poprzez wrzucenie ich do trezora, znajdującego się przed wejściem głównym BUW,
- Kindle należy zwracać w Wypożyczalni.
- Czytelnicy szczególne zagrożeni zarażeniem COVID-19 lub przebywający na kwarantannie mogą się kontaktować telefonicznie lub mailowo z BUW w celu ustalenia zwrotu posiadanych książek – tel. 22 55 25 384, adres e-mail: reklamacje.buw@uw.edu.pl.
Przekroczenie terminu zwrotu
- Przekroczenie terminu zwrotu wypożyczonych książek oraz czytników książek elektronicznych skutkuje zablokowaniem konta czytelnika. Do czasu uregulowania zobowiązań wobec Biblioteki nie można wypożyczać następnych książek, prolongować ich ani zamawiać i rezerwować następnych egzemplarzy.
- Opłaty:
- 40 gr – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu jednej książki od 1.02.2015 r.,
- 25 gr – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu jednej książki do 31.01.2015 r.,
- 1 zł – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu czytnika Kindle,
- 5 zł – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu kluczyka do skrytki samoobsługowej.
Uwaga! Opłata jest automatycznie naliczana do chwili zwrotu przetrzymanej książki, czytnika i kluczyka.
- Opłatę za przekroczenie terminu zwrotu, po uprzednim oddaniu przetrzymanych książek, można uiścić:
- w Wypożyczalni (płatność tylko kartą płatniczą) lub
- w odpowiednio oznakowanym selfczeku (płatność tylko kartą płatniczą lub systemem NFC) lub
- przelewem na konto (dotyczy tylko książek wypożyczonych z BUW): Uniwersytet Warszawski Bank Millennium S. A. – 69 11602202 0000 0000 6085 0087 z tytułu „Opłata za przetrzymanie książek z BUW”.
Uwaga! Usunięcie zaległości z konta nastąpi dopiero po przekazaniu informacji o wpłacie od pełnomocnika kwestora UW (co następuje z kilkudniowym opóźnieniem).
Uwaga! Opłaty za przetrzymanie książek z bibliotek wydziałowych UW są przyjmowane wyłącznie na konta bibliotek podanych na ich stronach internetowych!
Rozliczenia
- Rozliczenia realizowane są przez dziekanaty poszczególnych jednostek drogą elektroniczną poprzez platformę USOSWeb.
- Czas realizacji rozliczenia z BUW trwa do 5 dni roboczych (z wyłączeniem sobót i niedziel).
- Aby uzyskać rozliczenie, należy mieć uregulowany stan konta bibliotecznego (brak wypożyczeń i nieuregulowanych należności finansowych zarówno w BUW, jak i w w bibliotekach wydziałowych). Obowiązek rozliczenia z BUW dotyczy również studentów UW, którzy nie korzystali z BUW.
- Po odrzuceniu e-obiegówki z powodu zaległości (nieoddane książki lub nieuiszczone opłaty) student powinien uregulować zobowiązania w danej bibliotece (BUW i/lub biblioteka wydziałowa), a następnie napisać mail na adres obiegowki.buw@uw.edu.pl z prośbą o ponowne rozliczenie.
- Uzyskanie rozliczenia na koniec studiów I stopnia oznacza likwidację konta bibliotecznego. Student rozpoczynający studia II stopnia na UW musi ponownie aktywować konto biblioteczne.
- Rozliczenie obiegówki na studiach II stopnia również oznacza likwidację konta w BUW. Jeżeli student chciałby nadal korzystać z Biblioteki należy:
- założyć płatną kartę biblioteczną (20 zł), która uprawnia do korzystania ze zbiorów BUW na miejscu, bez wypożyczeń książek do domu
- lub zarejestrować się w Klubie Absolwenta. Karta z Klubu Absolwenta daje możliwość wypożyczania 3 książek i uprawnia do korzystania ze zbiorów BUW na miejscu. Karta nie daje dostępu do zasobów elektronicznych z domu.
Reklamacje
- Należy zgłaszać telefonicznie (tel. 22 55 25 182, 22 55 25 384) lub na adres email: reklamacje.buw@uw.edu.pl
- skargi i wnioski dotyczące udostępniania zbiorów i obsługi użytkownika,
- reklamacje wypożyczeń i zwrotów,
- zgłoszenia zagubionych i zniszczonych książek.
- Terminy wizyt w BUW w sprawach wymagających kontaktu osobistego należy wcześniej umówić telefonicznie lub emailem.
- Sprawy dotyczące zagubionych i zniszczonych książek rozpatrywane są w ciągu 14 dni, reklamacje wypożyczeń, skargi i wnioski – w ciągu 30 dni.
- W listach dot. reklamacji prosimy o podanie numeru karty bibliotecznej. Przyspieszy to rozpatrzenie sprawy.
Wypożyczenia międzybiblioteczne
- Z Wypożyczalni Międzybibliotecznej mogą korzystać studenci, doktoranci i pracownicy UW posiadający ważne konto biblioteczne bez zaległości.
- Zamówienia na książki lub artykuły niedostępne w BUW i bibliotekach warszawskich
- należy składać poprzez formularz (kliknij tutaj),
- w zamówieniach należy podać dokładne dane bibliograficzne:
- książki – autor, tytuł, miejsce, rok wydania,
- kopii artykułu – autor, tytuł artykułu oraz dokładny tytuł czasopisma, rocznik, numer.
- jednorazowo można zamówić 5 publikacji,
- o realizacji lub braku możliwości realizacji zamówienia, użytkownik zostaje powiadomiony mailem lub telefonicznie.
- Z zamówionych materiałów będzie można skorzystać w Czytelni.
Skanowanie
Oferujemy:
- Odpłatne usługi reprograficzne dla wszystkich zainteresowanych. Usługi te należy zamawiać przesyłając na adres email: reprobuw@uw.edu.pl odpowiedni formularz. Więcej informacji na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/uslugi/kopiowanie-zbiorow/
- Bezpłatne skany dla doktorantów i pracowników UW posiadających aktywne konto biblioteczne (Jak założyć konto?).
- Zasady zamawiania bezpłatnych skanów:
- Zamawiający nie mogą mieć przetrzymanych książek i nieuregulowanych opłat naliczonych przez BUW. Osoby mające na koncie naliczone opłaty w bibliotekach wydziałowych mogą zamawiać skany.
- Zamówienia w postaci wypełnionego formularza należy przesłać z adresu e-mail w domenie uw.edu.pl na adres: informacja.buw@uw.edu.pl. (Uwaga! Aby pobrać formularze docx i rtf, należy otworzyć je w nowym oknie).
- Jedna osoba może złożyć maksymalnie jedno zamówienie na tydzień.
- Można złożyć zamówienie na skany ze wszystkich materiałów zgromadzonych w BUW, z wyjątkiem nienaukowych czasopism bieżących.
- Można zamówić do 50 stron tekstu oryginalnego (nie skanów). Skany będą zapisane do czarno-białych plików TIFF lub pliku PDF (bez OCR).
- Zamówienia będą realizowane według kolejności wpływu.
- Ze względu na przepisy RODO zamówienia złożone przez osoby posługujące się nie swoimi danymi osobowymi nie będą realizowane.
Uwaga! Sprawdź też, czy poszukiwane materiały nie są dostępne w wersji elektronicznej. Pomoże Ci w tym nasz film instruktażowy Gdzie szukać cyfrowych publikacji – mini przewodnik
Skrytki samooobsługowe i szatnia
- Zaleca się korzystanie z skrytek samoobsługowych.
- Kluczyki do skrytek można wypożyczyć na stanowisku ochrony przy wejściu do BUW.
- Kluczyk do skrytki jest wypożyczany na jeden dzień i nie ma możliwości prolongowania terminu jego zwrotu oraz dokonywania rezerwacji. Kluczyk należy zwrócić ochronie tego samego dnia.
- Więcej informacji na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/regulaminy/zasady-udostepniania-skrytek-samoobslugowych/
- Szatnia jest nieczynna, za rzeczy pozostawione w szatni BUW nie odpowiada.
Wolny Dostęp
- Wybrane miejsca w celkach, zlokalizowane blisko stanowisk pracy pracowników BUW oraz przy ciągach komunikacyjnych są niedostępne dla użytkowników.
- W Wolnym Dostępie należy zachować ciszę.
- Z Wolnego Dostępu zostały usunięte pufy.
Zasoby online
- Studenci, doktoranci i pracownicy UW mają możliwość zdalnego dostępu do kolekcji książek i czasopism elektronicznych będących w subskrypcji UW, dostępnych ze strony BUW w zakładce „Zasoby online” (https://www.buw.uw.edu.pl/zasoby-online/), po zalogowaniu się za pomocą numeru karty bibliotecznej (lub 11-cyfrowego numeru ELS/ELD/ELP/ELN pisanego bez spacji – jeśli te dokumenty zostały aktywowane jako karta biblioteczna) i hasła.
- Zaległości na koncie (kary, przetrzymane książki) nie są przeszkodą w dostępie do zasobów elektronicznych.
Biblioteki wydziałowe UW
Informujemy, że o otwarciu poszczególnych bibliotek wydziałowych decydują władze danej jednostki Uniwersytetu Warszawskiego.
Informacje o trybie funkcjonowania tych bibliotek zamieszczamy na stronie BUW w zakładce Biblioteki Wydziałowe UW, ale sugerujemy też sprawdzenie aktualności na stronie konkretnej biblioteki.
Informujemy ponadto, że nie ma możliwości zamawiania ani zwrotu książek z bibliotek wydziałowych w BUW.
Uwaga!
- Książek wypożyczonych z bibliotek wydziałowych prosimy nie wrzucać do trezora!
- Książek z bibliotek wydziałowych prosimy nie zamawiać do BUW!
Opublikowano: 13 maja 2021