Wystawa planszowa „Cyfrowo & cyrkularnie: w stronę społeczeństwa cyrkularnego”

28 października - 31 grudnia 2025 r.

CYFROWE INNOWACJE NA RZECZ PRZYSZŁEJ STABILNOŚCI EKOLOGICZNEJ

Celem wystawy jest połączenie troski o klimat z cyfryzacją w obliczu gwałtownych zmian klimatycznych, dramatycznej utraty bioróżnorodności, postępującego niszczenia ekosystemów i nadmiernego wykorzystywania zasobów Ziemi. Chcemy lepiej zrozumieć, w jaki sposób można wykorzystać potencjał cyfryzacji dla zapewnienia stabilności ekologicznej człowieka w przyszłości. Natura nie generuje odpadów, ponieważ jej procesy przebiegają w cyklach użytkowania, natomiast w wyniku industrializacji opartej na paliwach kopalnych powstał szkodliwy model przeciwny: gospodarka linearna, w której społeczeństwo działa zgodnie z zasadą „weź – zrób – wyrzuć”. Oznacza to, że surowce wydobywa się z Ziemi, wytwarza się z nich produkty, a po wykorzystaniu wyrzuca się je jako odpady. Przyjmując za punkt wyjścia motto VIENNA BIENNALE FOR CHANGE – MIŁOŚĆ DO PLANETY – zorientowane na przyszłość podejście oparto na cyrkularnym programie natury i uczyniono z niego motyw przewodni wystawy CLIMATE CARE (TROSKA O KLIMAT).

To właśnie w tym kontekście interdyscyplinarny zespół projektowy opracował pomysły na innowacje cyfrowe, które mogłyby wspierać przyszłą stabilność ekologiczną, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klimatu i zasobów, strategii cyrkularnych oraz świadomości i przejrzystości ekologicznej. Dla społeczeństwa zrównoważonego pod względem ekologicznym i społecznym istotne będzie skuteczne wdrażanie biologicznych i technicznych cykli użytkowania, dlatego podstawą projektu jest podejście cyrkularne i rozszerzenie zasad gospodarki cyrkularnej na społeczeństwo cyrkularne, które może funkcjonować holistycznie. Celem projektu jest również określenie, jak w takiej transformacji mogą nam pomóc innowacje cyfrowe.

28.10 – 31.12.2025

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie pod Świetlikiem, poziom 2
Dobra 56/66, Warszawa‎

Wstęp na podstawie ważnej karty bibliotecznej BUW.

Organizatorzy: Biblioteka Austriacka w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Austriackie Forum Kultury w Warszawie

 

TREŚĆ i OPRACOWANIE GRAFICZNE:

Christian Schienerl

 KURATORSKA KOORDYNACJA POMYSŁU:

Christoph Thun-Hohenstein

UDZIAŁ W OPRACOWYWANIU POMYSŁU:

AIT– Austrian Institute of Technology / Austriacki Instytut Technologii

Helmut Leopold, Markus Murtinger

Aichernig Engineering GmbH

Christian Aichernig

art: phalanx

Clemens Kopetzky

BOKU Wiedeński Uniwersytet Zasobów Naturalnych i Nauk Przyrodniczych / BOKU University of Natural Resources and Life Sciences, Vienna

Helmut Haberl, Dominik Wiedenhofer

EOOS NEXT

Harald Gründl, Lotte Kristoferitsch

GLACIER

Philip Reuchlin

PIK – Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung / Poczdamski Instytut Badań nad Skutkami Zmian Klimatu (PIK)

Sztokholmski Instytut ds. Środowiska

Holger Hoff

Process – Studio for Art and Design / Process – Studio Sztuki i Projektowania

Martin Grödl, Moritz Resl

SCHIENERL D/AD

Christian Schienerl

Universität Graz / Uniwersytet w Grazu,
Wegener Center 
for Climate and Global Change / Centrum Wegenera ds. Zmian Klimatycznych i Globalnych

Karl Steininger

VERBUND

Franz Zöchbauer, Claudia Grill

WIENERBERGER

Gülnaz Atila

 ORGANIZACJA WYSTAWY / EXHIBITION MANAGEMENT

Mario Kojetinsky

SPONSOR: Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie (Federalne Ministerstwo Ochrony Klimatu i Środowiska, Energii, Mobilności, Innowacji i Technologii)

WSPÓŁPRACA: Verbund AG, Wienerberger Österreich GmbH, Museum für angewandte Kunst in Wien

Tłumaczenie wystawy na polski: Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Redakcja polskojęzycznej wersji wystawy: Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Oprawa graficzna polskojęzycznej wersji wystawy: Jacek Malinowski (Austriackie Forum Kultury w Warszawie)

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).