Życzenia świąteczne
28 marca 2024
28 marca 2024
Informujemy, że ze względu na prace związane z naprawą, obszar wokół świetlika znajdującego się na poziomie 1 za schodami głównymi (zobacz na mapce) będzie wyłączony z użytkowania w dniach 26 marca – 2 kwietnia 2024 r.
Harmonogram prac:
Przepraszamy za niedogodności.
26 marca 2024
W dniach 29 marca – 2 kwietnia 2024 r. Biblioteka będzie czynna w poniższym trybie:
Godziny otwarcia Biblioteki | Godziny otwarcia jednostek: Zapisy, punkt Informacji wstępnej, Informatorium, Wypożyczalnia, Wypożyczalnia Międzybiblioteczna, Czytelnia | Godziny otwarcia szatni z obsługą | ||
29 marca (Wielki Piątek) | 0-24
(częściowo w trybie bezobsługowym) |
9-16 (czynne tylko Informatorium) | 0-24 | |
30 marca (Wielka Sobota) |
0-22
(w trybie bezobsługowym)
|
nieczynne |
0-6 rano | |
6-22 – nieczynne (prosimy o korzystanie ze skrytek samoobsługowych w szatni i na poziomie -1 oraz wieszaków przy wejściu głównym) |
||||
31 marca – 1 kwietnia 2024 r. (Święta Wielkanocne) | nieczynna | |||
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) | 8-24 | 9-21 | 8-24 |
20 marca 2024
Informujemy, że w dniach 18-29 marca 2024 r. Gabinet Zbiorów Kartograficznych będzie nieczynny.
Przepraszamy za utrudnienia.
15 marca 2024
27 lutego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie zainaugurowano działalność Repozytorium Instytucjonalnego UW (ReIn UW).
Repozytorium gromadzi publikacje pracowników, doktorantów i studentów UW, ukazując dorobek naukowy uczelni.
Udostępniane są metadane i pełne teksty publikacji naukowych podlegających ewaluacji. Jest to również miejsce przechowywania materiałów dydaktycznych, prac dyplomowych, raportów i innych materiałów popularyzujących naukę.
ReIn UW zapewnia otwarty dostęp do publikacji, które powstały na Uniwersytecie Warszawskim, a umieszczenie w nim tekstu naukowego spełnia wymagania grantodawców w zakresie otwartego dostępu do publikacji naukowych, ponieważ:
ReIn UW powstało dzięki finansowaniu aktualizacji oprogramowania DSpace dotychczasowego Repozytorium UW z projektu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB UW, działanie V.3.3.).
Dotychczasowe Repozytorium UW, które gromadziło wyłącznie doktoraty zostanie zamknięte z końcem marca 2024 r. Wszystkie rozprawy zostały zaimportowane do nowego repozytorium.
Adres strony: https://repozytorium.uw.edu.pl
E-mail: repozytorium.buw(at)uw.edu.pl
11 marca 2024
„Gdzie ten Hłasko?” – to tytuł drugiej wystawy organizowanej w ramach cyklu „Artyści w bibliotece”, którą można obejrzeć w BUW. Ekspozycja obejmuje kilkadziesiąt prac malarskich autorstwa Agnieszki Stando i Tomasza Stando oraz form przestrzennych z tkaniny autorstwa prof. Stanisława Andrzejewskiego. Dzieła artystów powstały z inspiracji postacią
i twórczością Marka Hłaski – jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy okresu powojennego.
Wernisaż wystawy: 14 marca, godz. 18, sala wystawowa na parterze BUW.
Gdzie ten Hłasko? — można przewrotnie zapytać oglądając kolejną wystawę z cyklu „Artyści w Bibliotece”. W prezentowanych dziełach nie zobaczymy bowiem portretów Marka Hłaski, twarzy i sylwetek ludzi, których losy opowiadał, ani też pejzażu powojennej Warszawy, który był pisarzowi tak bliski. Nie w ujęciu dosłownym.
Składające się na tę ekspozycję prace wyszły spod rąk artystów, którzy — podobnie jak twórczość Hłaski — wyrośli w realiach lat 50. i 60. XX w. i na wskroś przesiąkli ich aurą.
Tam, gdzie literatura sięga po opis i dialog, sztuki plastyczne posługują się formą i kolorem. W dziełach Agnieszki Stando, Stanisława Andrzejewskiego i Tomasza Stando te środki wyrazu — czasem ostre, jak języki kierowców „Bazy Sokołowskiej”, kiedy indziej niedookreślone, jak mgły nad praskim brzegiem Wisły — stanowią komentarz do twórczości Hłaski i zarazem odpowiedź na te same bodźce, które ją kształtowały. Doświadczenia wzniosłości i banału, namiętności i zobojętnienia, pragnień i rozczarowań, znajdują swój wyraz w plastycznej ekspresji. Składają się na wizualną opowieść zabarwioną tym samym nastrojem, który pisarz budował, dyskretnie wplatając określenia barw w tkankę literackich opisów.
Wystawę otwierają materiały z pracowni i prywatnych archiwów artystów dokumentujące ich fascynację twórczością Hłaski. Jest to swoista mapa myśli, cytat z ich drogi twórczej. Dalej wkraczamy już w świat przefiltrowany przez artystyczną wrażliwość i wyobraźnię twórców. Ten świat jest „zmyśleniem”, ale — by posłużyć się określeniem autora „Pięknych dwudziestoletnich” — jest to „zmyślenie prawdziwe”.
Marek Hłasko (1934-1969) – jeden z najwybitniejszych polskich pisarzy okresu powojennego, opublikował tom opowiadań „Pierwszy krok w chmurach” (1956) oraz szereg powieści: „Ósmy dzień tygodnia” (1957), „Następny do raju” (1958), „Cmentarze” (1958), „Wszyscy byli odwróceni” (1964), „Brudne czyny” (1964), „Drugie zabicie psa” (1965), „Nawrócony w Jaffie” (1966), „Sowa córka piekarza” (1967), a także literacką autobiografię „Piękni dwudziestoletni” (1966). Pośmiertnie ukazała się powieść „Palcie ryż każdego dnia” (1985).
Agnieszka Stando (ur. 1967, Warszawa) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zrobiła dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni ilustracji prof. Janusza Stannego i w pracowni malarstwa prof. Jerzego Tchórzewskiego. Zajmuje się ilustracją, projektowaniem książek i plakatów oraz rysunkiem, malarstwem i fotografią. Pracuje w studio fotograficznym w Londynie. W 1996 i 1998 otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie „Najpiękniejsza książka roku”.
Jej prace znajdują się w zbiorach Biblioteki Narodowej oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych malarstwa i ilustracji książkowej w Polsce i za granicą. Wystawy jej prac miały miejsce m.in. w Warszawie i Londynie.
Prof. Stanisław Andrzejewski (ur. 1948) – artysta wizualny, profesor sztuk plastycznych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1975 r., uczeń prof. Wojciecha Sadleya i prof. Tadeusza Dominika.
Od 1998 r. jest tytularnym profesorem sztuk plastycznych. W latach 1990-1993 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Malarstwa, w latach 1993-1999 był prorektorem ASP w Warszawie, a w latach 2002-2005 – dziekanem Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie. Jest laureatem m. in. Nagrody Indywidualnej Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (1996), Złotego Medalu Zasługi (2004), Medalu stulecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2005) oraz Pegaza – najwyższego honorowego odznaczenia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Nagrody (1996).
Swoje prace prezentował na ponad 180 indywidualnych i zbiorowych wystawach w galeriach, w przestrzeni publicznej i muzeach w Europie, w obu Amerykach, Afryce i Australii.
Tomasz Stando (ur. 1953, Warszawa) – absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zrobił dyplom w 1980 r. w pracowni prof. Jana Tarasina. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. W 1986 r. został uhonorowany Grantem Fundacji Pollok – Krasner (Nowy York). W latach 2006–2019 mieszkał i pracował w Londynie, od 2020 w Warszawie.
„Obrazy, które prezentuję na tej wystawie, inspirowane literaturą Hłaski, są zapisem moich wrażeń związanych z opowiadaniami powstałymi w Izraelu. Urodziłem się w Warszawie z rodziców z pokolenia Hłaski, z podobnym jak on bagażem, byłem wychowany w powojennej rzeczywistości, dlatego w pewien sposób identyfikuję się z jego pisarstwem. Hłasko mówił o sobie, że jest produktem swoich czasów, a mnie inspiruje jego emocjonalność, jego historie, jego narracja. Jest punktem wyjścia do dużych obrazów z użyciem wyrazistych środków malarskich, jak wielkoformatowy gest, bogata faktura, intensywny kolor.” – Tomasz Stando.
Zapraszamy również na towarzyszący wystawie wykład pt. „Marek Hłasko i inne chłopaki ze <<złych dzielnic>> Warszawy”, który wygłosi dr Paulina Potasińska w dniu 21 marca 2024 r. o godz. 18 w sali wystawowej BUW.
dr Paulina Potasińska – adiunktka w Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim. Badaczka literatury związanej z Warszawą, autorka monografii pt. „Kult, mit i kompleks. Figury autokreacji w twórczości Leopolda Tyrmanda, Marka Hłaski i Tadeusza Konwickiego” (2015) oraz wielu artykułów naukowych poświęconych twórczości stołecznych pisarek i pisarzy.
Organizator wystawy: Oddział Promocji, Wystaw i Współpracy BUW
Partner: Promo Print
Współpraca: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim
Wystawa „Gdzie ten Hłasko?” została zorganizowana z okazji 90. rocznicy urodzin pisarza i ustanowienia przez Sejm RP roku 2024 Rokiem Marka Hłaski.
Ekspozycję można obejrzeć w dniach 15 marca – 14 kwietnia 2024 r. od środy do niedzieli w godz. 14-18.
W dniach 29 marca – 2 kwietnia 2024 r. wystawa będzie nieczynna.
Miejsce ekspozycji: sala wystawowa na poziomie 0 gmachu BUW przy ul. Dobrej 56/66
Zapraszamy!
8 marca 2024
Informujemy, że w związku z koniecznością przeprowadzenia obowiązkowych testów przeciwpożarowych Biblioteka będzie nieczynna:
Przepraszamy za niedogodności.
7 marca 2024
Informujemy, że z powodu prac remontowych w dniu 8 marca 2024 r. (piątek):
W dniu 9 marca 2024 r. (sobota) Biblioteka będzie czynna od godz. 6 rano.
Przepraszamy za niedogodności.
5 marca 2024
W dniu 20 lutego 2024 r. (wtorek) w godz. 8-16 kontynuowane będą prace związane z przygotowaniem przestrzeni dla studentów w szatni po prawej stronie od wejścia do biblioteki.
Może to powodować hałas (wiercenie otworów), za który przepraszamy.
19 lutego 2024
Z powodów technicznych obszar Biblioteki Austriackiej jest wyłączony z użytkowania do odwołania.
Przepraszamy za utrudnienia.
19 lutego 2024
Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).