Nowe Repozytorium Instytucjonalne UW

logo Repozytorium Instytucjonalnego UW

27 lutego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie zainaugurowano działalność Repozytorium Instytucjonalnego UW (ReIn UW).

Repozytorium gromadzi publikacje pracowników, doktorantów i studentów UW, ukazując dorobek naukowy uczelni.
Udostępniane są metadane i pełne teksty publikacji
naukowych podlegających ewaluacji. Jest to również miejsce przechowywania materiałów dydaktycznych, prac dyplomowych, raportów i innych materiałów popularyzujących naukę.

ReIn UW zapewnia otwarty dostęp do publikacji, które powstały na Uniwersytecie Warszawskim, a umieszczenie w nim tekstu naukowego spełnia wymagania grantodawców w zakresie otwartego dostępu do publikacji naukowych, ponieważ:

  • jest repozytorium zaufanym, prowadzonym przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie,
  • umożliwia publikację na wszystkich licencjach Creative Commons,
  • jest indeksowane w OpenDOAR,
  • publikacja otrzymuje unikalny identyfikator Handle,
  • można w nim deponować preprinty oraz postrpinty (VoR lub AAM).

ReIn UW powstało dzięki finansowaniu aktualizacji oprogramowania DSpace dotychczasowego Repozytorium UW z projektu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB UW, działanie V.3.3.).

Dotychczasowe Repozytorium UW, które gromadziło wyłącznie doktoraty zostanie zamknięte z końcem marca 2024 r. Wszystkie rozprawy zostały zaimportowane do nowego repozytorium.

Adres strony: https://repozytorium.uw.edu.pl
E-mail: repozytorium.buw(at)uw.edu.pl

„Gdzie ten Hłasko?” Wystawa prac inspirowanych postacią i twórczością Marka Hłaski.

„Gdzie ten Hłasko?” – to tytuł drugiej wystawy organizowanej w ramach cyklu „Artyści w bibliotece”, którą można obejrzeć w BUW. Ekspozycja obejmuje kilkadziesiąt prac malarskich autorstwa Agnieszki Stando i Tomasza Stando oraz form przestrzennych z tkaniny autorstwa prof. Stanisława Andrzejewskiego. Dzieła artystów powstały z inspiracji postacią
i twórczością Marka Hłaski – jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy okresu powojennego.

Wernisaż wystawy: 14 marca, godz. 18, sala wystawowa na parterze BUW.

Gdzie ten Hłasko? — można przewrotnie zapytać oglądając kolejną wystawę z cyklu „Artyści w Bibliotece”. W prezentowanych dziełach nie zobaczymy bowiem portretów Marka Hłaski, twarzy i sylwetek ludzi, których losy opowiadał, ani też pejzażu powojennej Warszawy, który był pisarzowi tak bliski. Nie w ujęciu dosłownym.
Składające się na tę ekspozycję prace wyszły spod rąk artystów, którzy — podobnie jak twórczość Hłaski — wyrośli w realiach lat 50. i 60. XX w. i na wskroś przesiąkli ich aurą.
Tam, gdzie literatura sięga po opis i dialog, sztuki plastyczne posługują się formą i kolorem. W dziełach Agnieszki Stando, Stanisława Andrzejewskiego i Tomasza Stando te środki wyrazu — czasem ostre, jak języki kierowców „Bazy Sokołowskiej”, kiedy indziej niedookreślone, jak mgły nad praskim brzegiem Wisły — stanowią komentarz do twórczości Hłaski i zarazem odpowiedź na te same bodźce, które ją kształtowały. Doświadczenia wzniosłości i banału, namiętności i zobojętnienia, pragnień i rozczarowań, znajdują swój wyraz w plastycznej ekspresji. Składają się na wizualną opowieść zabarwioną tym samym nastrojem, który pisarz budował, dyskretnie wplatając określenia barw w tkankę literackich opisów.
Wystawę otwierają materiały z pracowni i prywatnych archiwów artystów dokumentujące ich fascynację twórczością Hłaski. Jest to swoista mapa myśli, cytat z ich drogi twórczej. Dalej wkraczamy już w świat przefiltrowany przez artystyczną wrażliwość i wyobraźnię twórców. Ten świat jest „zmyśleniem”, ale — by posłużyć się określeniem autora „Pięknych dwudziestoletnich” — jest to „zmyślenie prawdziwe”.

Marek Hłasko (1934-1969) – jeden z najwybitniejszych polskich pisarzy okresu powojennego, opublikował tom opowiadań „Pierwszy krok w chmurach” (1956) oraz szereg powieści: „Ósmy dzień tygodnia” (1957), „Następny do raju” (1958), „Cmentarze” (1958), „Wszyscy byli odwróceni” (1964), „Brudne czyny” (1964), „Drugie zabicie psa” (1965), „Nawrócony w Jaffie” (1966), „Sowa córka piekarza” (1967), a także literacką autobiografię „Piękni dwudziestoletni” (1966). Pośmiertnie ukazała się powieść „Palcie ryż każdego dnia” (1985).

O artystach:

Agnieszka Stando (ur. 1967, Warszawa) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, zrobiła dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni ilustracji prof. Janusza Stannego i w pracowni malarstwa prof. Jerzego Tchórzewskiego. Zajmuje się ilustracją, projektowaniem książek i plakatów oraz rysunkiem, malarstwem i fotografią. Pracuje w studio fotograficznym w Londynie. W 1996 i 1998 otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie „Najpiękniejsza książka roku”.
Jej prace znajdują się w zbiorach Biblioteki Narodowej oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych malarstwa i ilustracji książkowej w Polsce i za granicą. Wystawy jej prac miały miejsce m.in. w Warszawie i Londynie.

Prof. Stanisław Andrzejewski (ur. 1948) – artysta wizualny, profesor sztuk plastycznych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1975 r., uczeń prof. Wojciecha Sadleya i prof. Tadeusza Dominika.
Od 1998 r. jest tytularnym profesorem sztuk plastycznych. W latach 1990-1993 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Malarstwa, w latach 1993-1999 był prorektorem ASP w Warszawie, a w latach 2002-2005 – dziekanem Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie. Jest laureatem m. in. Nagrody Indywidualnej Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (1996), Złotego Medalu Zasługi (2004), Medalu stulecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2005) oraz Pegaza – najwyższego honorowego odznaczenia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Nagrody (1996).
Swoje prace prezentował na ponad 180 indywidualnych i zbiorowych wystawach w galeriach, w przestrzeni publicznej i muzeach w Europie, w obu Amerykach, Afryce i Australii.

Tomasz Stando (ur. 1953, Warszawa) – absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zrobił dyplom w 1980 r. w pracowni prof. Jana Tarasina. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. W 1986 r. został uhonorowany Grantem Fundacji Pollok – Krasner (Nowy York). W latach 2006–2019 mieszkał i pracował w Londynie, od 2020 w Warszawie.
„Obrazy, które prezentuję na tej wystawie, inspirowane literaturą Hłaski, są zapisem moich wrażeń związanych z opowiadaniami powstałymi w Izraelu. Urodziłem się w Warszawie z rodziców z pokolenia Hłaski, z podobnym jak on bagażem, byłem wychowany w powojennej rzeczywistości, dlatego w pewien sposób identyfikuję się z jego pisarstwem. Hłasko mówił o sobie, że jest produktem swoich czasów, a mnie inspiruje jego emocjonalność, jego historie, jego narracja. Jest punktem wyjścia do dużych obrazów z użyciem wyrazistych środków malarskich, jak wielkoformatowy gest, bogata faktura, intensywny kolor.” – Tomasz Stando.

Wydarzenie towarzyszące wystawie:

Zapraszamy również na towarzyszący wystawie wykład pt. „Marek Hłasko i inne chłopaki ze <<złych dzielnic>> Warszawy”, który wygłosi dr Paulina Potasińska w dniu 21 marca 2024 r. o godz. 18 w sali wystawowej BUW.

dr Paulina Potasińska – adiunktka w Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim. Badaczka literatury związanej z Warszawą, autorka monografii pt. „Kult, mit i kompleks. Figury autokreacji w twórczości Leopolda Tyrmanda, Marka Hłaski i Tadeusza Konwickiego” (2015) oraz wielu artykułów naukowych poświęconych twórczości stołecznych pisarek i pisarzy.

 

Organizator wystawy: Oddział Promocji, Wystaw i Współpracy BUW
Partner: Promo Print
Współpraca: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim

Wystawa „Gdzie ten Hłasko?” została zorganizowana z okazji 90. rocznicy urodzin pisarza i ustanowienia przez Sejm RP roku 2024 Rokiem Marka Hłaski.

Ekspozycję można obejrzeć w dniach 15 marca – 4 kwietnia 2024 r. od środy do niedzieli w godz. 14-18.
W dniach 29 marca – 2 kwietnia 2024 r. wystawa będzie nieczynna.
Miejsce ekspozycji: sala wystawowa na poziomie 0 gmachu BUW przy
ul. Dobrej 56/66

Zapraszamy!

11-14 marca 2024 r. – Biblioteka nieczynna w godz. 21-5 rano

Informujemy, że w związku z koniecznością przeprowadzenia obowiązkowych testów przeciwpożarowych Biblioteka będzie nieczynna:

  • 11/12 marca 2024 r. (poniedziałek/wtorek) w godz. 21-5 rano,
  • 12/13 marca 2024 r. (wtorek/środa) w godz. 21-5 rano,
  • 13/14 marca 2024 r. (środa/czwartek) w godz. 21-5 rano.

Przepraszamy za niedogodności.

8 marca 2024 r. – Biblioteka czynna do godz. 24

Informujemy, że z powodu prac remontowych w dniu 8 marca 2024 r. (piątek):

  • część toalet na poziomie 1 i 2 będzie nieczynna  w godz. 14-17,
  • Biblioteka będzie czynna do godz. 24.
  • szatnie będą czynne do godz. 22. Po tej godzinie prosimy Użytkowników o przeniesienie okryć wierzchnich z szatni na wieszaki ustawione przy wejściu do Biblioteki.

W dniu 9 marca 2024 r. (sobota) Biblioteka będzie czynna od godz. 6 rano.

Przepraszamy za niedogodności.

20 lutego 2024 r. w godz. 8-16 – prace remontowe w szatni

W dniu 20 lutego 2024 r. (wtorek) w godz. 8-16 kontynuowane będą prace związane z przygotowaniem przestrzeni dla studentów w szatni po prawej stronie od wejścia do biblioteki.

Może to powodować hałas (wiercenie otworów), za który przepraszamy.

22 lutego 2024 r. – Gabinet Rycin nieczynny w godz. 13-16

Informujemy, że z uwagi na prace remontowe, w czwartek 22 lutego br. czytelnia Gabinetu Rycin będzie niedostępna dla czytelników w godzinach 13-16.
Natomiast w godzinach 16-18 będzie można korzystać wyłącznie z biblioteki podręcznej.

Przepraszamy za niedogodności.

Powstaje aneks kuchenny dla użytkowników BUW

W szatni po prawej stronie od wejście do biblioteki trwa aranżacja ogólnodostępnej przestrzeni, w której będzie można podgrzać i zjeść przyniesiony ze sobą lub kupiony na miejscu posiłek.
Wraca BUW na ciepło
W aneksie będzie można skorzystać z kuchenki mikrofalowej, blatu roboczego i zlewu. Obok ciągu kuchennego będzie ustawiony automat z posiłkami. Niebawem zostaną dostawione stoły i krzesła. Przestrzeń zostanie rozświetlona nową aranżacją lamp.
Aneks powstaje przede wszystkim z myślą o studentach, którzy spędzają w BUW dłuższy czas przygotowując się do zajęć i egzaminów.

18 lutego 2024 r. w godz. 5-16 – prace remontowe na poziomie 1 w pobliżu selfczeków

Informujemy, że w dniu 18 lutego 2024 r. (niedziela) w godz. 5-16 będą realizowane prace związane z montażem opraw doświetlających na poziomie 1 nad stanowiskami pracy oraz selfczekami. Może to powodować hałas, za który przepraszamy.

Informujemy również, że selfczeki w dniach 16-19 lutego 2024 r. (piątek – poniedziałek) będą przeniesione w okolice Wypożyczalni.

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).